Černobílá astrofotografie (BW) | AstroFoton.cz
zpět

Zpět na informace

Černobílá astrofotografie (BW)

V běžném životě používáme pro vjem, pocit a pojmenování – dvě slova, dva protiklady. Snažíme se vlastně jako by spojovat a srovnávat nesrovnatelné nebo přirovnávat nepřirovnatelné, a přesto se bez těchto slov neobejdem a budeme je používat stále, protože většinou dvě slova různých protikladů nahradí více, než dalekosáhlé vysvětlování. Definice těchto slov je plná kontrastů : rozdílný, odlišný nebo opačný. Např. tichá-hlučná, hladká-drsná, kulatá-hranatá, tvrdá-měkká, teplá-studená, sladká-hořká, tmavá-světlá a černá-bílá.

Ano, černá – bílá, asi nejsilnější vjemová a  magická kombinace – proto obohatila festival v Cannes, proto černá a bílá je barva luxusu, černá a bílá barva šachovnice, černá a bílá je magie a černá a bílá je i fotografie (ČB). Co spojuje fantastické a úchvatné složení černobílé ve fotografii?

  • Nejvíce ovlivňující je kontrast, který dá fotografii ten správný „šmrnc“.

I když dnes digitální fotoaparát, při změně režimu, umí černobílé fotografie, provede však konverzi podle svého algoritmu, který nelze nějak ovlivnit – kontrastu není nikdy dost a z pochopitelných důvodů, nemůže být vhodný pro každou scénu a motiv. Kdo dnes žádá více od černobílého obrázku, pořizuje expozice v barevném režimu RGB a na černobílou podobu si je upraví v jakémkoliv editoru, kde může ještě vylepšit kontrast před převodem.

  • Čím větší sytost barev a kontrastu v obrázku před převodem na ČB, tím větší kontrastní rozdíly po převodu na ČB.

U klasické fotografie se tedy budeme snažit před převodem udělat barvy sytější a jasnější, a možná dle záměru, sytější a jasnější, než běžně děláme. Výsledek obrázku v černobílém podání nás odmění větší dynamikou a kontrastem. A co astrofotografie?

V astrofotografii se spíše snažíme o barvitější podání obrázku, které nám chybí při vizuálním pohledu na oblohu. Jsou však techniky, kde se používá při expozic filtr, který více zvýrazní vesmírný objekt.  Známé použití a následný převod do černobílé podoby – expozice s filtrem v pásmu H-alfa. A tady je klasická fotografie a astrofotografie rozdílná – fotografie je většinou už plná barevných kontrastů, kdežto výsledek astrofotografie Rawu s filtrem Halfa v RGB je zbarven celý do červena a tudíž hledaní kontrastu v jednobarevném provedení je poskrovnu.

00-Raw

Chovat se při zpracování obdobně jako u klasické fotografii bude asi blbost, přeci jenom tu máme hvězdy, oblohu a objekt – hvězdy bychom rádi nezvětšili, oblohu bychom rádi čistou a objekt bychom rádi samozřejmě zvýraznili. Co tedy s tím udělat? Co nabízí AP?

Převody na černobílou v astrofotografii

Převodů na ČB je spousta, každý má své hranice s jiným výsledkem. Některé jsou po konverzi bez možných úprav a některé umožňují další volby v nastavení - vrstvy,  míchání kanálů a  ČB. Zkoušel jsem ledacos, nejenom kvůli kontrastu, ale hlavně s ohledem na hvězdy a zkoušel jsem i provázat jednotlivé možnosti po převodu. Vše bude popsáno dole pod obrázky. Pro ukázku jsem vybral převody, které se mi zdáli nejvhodnější i s možností další kombinace.

  • Do stupňů šedi – bez velkého efektu a bez možnosti další radikální úpravy.
  • ČB základ - jako do stupňů šedi, ale s možností další úpravy, vylepším bílou…
  • ČB s vylepšenou bílou – to už by šlo, v úpravách lze tedy zamíchat.
  • Míchání kanálů, monochromaticky s červeným filtrem -  v úpravách lze zamíchat, začíná se nám dařit.
  • RGB s červeným kanálem a převodem do stupňů šedi - převede nešťastně všechnu červenou, jinak není špatný, avšak bez možnosti  úpravy.
  • LAB  se světlým kanálem a převodem do stupňů šedi - velmi čistý převod u astrofotografie, avšak bez možnosti úpravy, lze však pokračovat v čistotě dál…

Pozor – po převedení na ČB už další převody budou zbytečné ( neprovedou žádné změny). Nezoufejte, přeci jenom jedna možnost existuje, vlastně po převodu na ČB jsou dvě. Takže,  pokud se nám zdá málo kontrastu po převodu, můžeme ještě trochu přitvrdit. A tady už pozor na hvězdy, které je nutné eliminovat nebo dodatečně upravit.

  • První možnostmapovat na přechod.
  • Druhá možnostprolnutí vrstev.

Test černobílé v ukázkách

Testuji šest kombinací, každá je svým způsoben něčím zvláštním.  O proti klasické fotografii, kde s oblibou používám míchání kanálů nebo převod ČB,  je černobílá astrofotografie zajímavější – můžete kombinovat všechno možné a prakticky vždycky něco na obrázku se změní.  Než půjdem na ukázky, uvedu vysvětlivky zkratek.

01-KAL-SŠ ( stupně šedi )
02-KAL-BW ( základní převod na černobílou )
03-KAL-BWMB ( převod na černobílou s úpravou )
04-KAL-MKMCH ( míchání kanálů, monochromaticky s červeným filtrem)
05-KAL-RGBČKSŠ ( RGB – pouze červený kanál do stupňů šedi )
06-KAL-LABSVESŠ ( LAB – pouze světlý kanál do stupňů šedi )
MP- mapovat na přechod
OBJ - konec zpracování akce technikou Astro-Juste KAL-OBJEKT bez další úpravy
ZAV – vrstva prolnutí, v tomto případě závoj

Černobílá astrofotografie (ČB) ukázka

.