Kde je hranice grafického zpracování | AstroFoton.cz
zpět

Zpět na informace

Kde je hranice grafického zpracování

Spočítám-li celkový čas strávený na jedné astrofotografii, od první expozice až po zpracování do konečné podoby, tak z hrůzou zjišťuji – kolik hodin jsem s ní strávil. Byla by tedy škoda neudělat ještě něco navíc – trochu si pohrát s barvami a nechat volně plynout představivost nebo jinak řečeno :

  • Vytvořit výtvarnou astrofotografii s důrazem na estetickou hodnotu obrazu, kde půjde jen o subjektivní vize autora a ne o kopie kopií.

Na překrásné galaxii M101 Větrník jsem strávil zkouškami hodně času. Smůla, exponoval jsem pouze 11×8min a přitom by si zasloužila více časového prostoru -  snad jednou. Počasí (obloha), které tady panuje, není zrovna jako na Mauna Kea. Když už ta chvíle nastane, mám tedy zrovna ono štěstí na počasí(oblohu), a podaří se mi něco vyfotit -  začnu si hrát a barevně kombinuji v Adobe Photoshop.

Barevné kombinace M101

Nepatrné barevné odchylky galaxie M51.

M51 3x

.

Co vybrat, každá má něco do sebe.

  • Změnou, v základním barevném navzorkování nebo převzorkováním astrofotografie v průběhu zpracování, vylezou ve finále pestřejší přechody detailů a mnohdy v lepším kontrastu, než  „správné barvy objektu“.

Otázka tedy zní :

  • Co je to ta „správná barva objektů“ na astrofotografii?
  • Kde je ta hranice grafického zpracování astrofotografie a kde začíná fantazie?

Odpověď je prostá :

  • Ať je jakékoliv estetické zpracování astrofotografie – bude to vždy určitá vize autora o vzdáleném a tajemném vesmíru.

.

Výtvarné astrofotografie v galeriích rozděluji :

Astrofotografie – Vesmírné fotografie s popisem v duchu – jeden vesmír, jeden dalekohled, jedno pole, jedno oko. Nebo jinak, ve finále stejný výraz všech astrofotografií.

Astrofotofantazie - Vesmírní fotografie v jiném barevném podání s trochou fantazie. Popis je pouze v názvu a značí barevné navzorkování nebo převzorkování obrazu, např. M51-Z ( zelená), M42-OŽ ( oranžověžlutá).

.