Startujeme v úpravách astrofotografie | AstroFoton.cz
zpět

Zpět na informace

Startujeme v úpravách astrofotografie

Vždycky mě přitahovaly obrázky autorů, kteří uměli dokonale zpracovat normální nebo vesmírnou fotografii. Jakmile jsem si začal pokládat otázku, jak to můžou takhle udělat -  byl jsem naštvaný sám na sebe, že to neumím. A tak jsem začal přemýšlet o změně – co kdybych to zkusil taky. Na začátku byla aspoň představa, jak by měly astrofotografie vypadat  -  Proč právě takhle

  • Sháním základní informace o Adobe Photoshop a připravuji se na dlouhou cestu…

Něco bližšího k akcím

Adobe Photoshop – Asi nejznámější grafický program vůbec – program s kterým jediným kamarádím a vytvářím akce Astro-Juste.  Jediný proto, protože se mi líbí s nekonečnou řadou možností zpracování.

Astro-JusteNázev pro pomocné akce do Adobe Photoshop na zpracování astrofotografie – akce nejsou automat. Základem všeho je podvojná expozice s maskou – OBJEKT, která se běžně užívá v grafice. Myšlenka mě tak nadchla, že jsem ji použil jako klíčovou akci při zpracování astrofotografie. Výhoda spočívá v možnosti zpracování jednoho obrázku, ve dvou podobách, se zaměřením na KAL-POZADÍ a KAL-OBJEKT. Následné sloučení vytvoří celkový obrázek, kdy OBJEKT vynikne v tmavém čistém pozadí. Další výhody jsou v přeexponovaných místech, kde lehkým krokem tento problém odstraníte. A na co dají akce použít? „Grunt“ používám na všechno – tzn. zpracováním  po KAL-OBJEKT a POZADÍ :

  • Mlhoviny -  od KAL RGB po KAL-OBJEKTaPOZADÍ (tzn. grunt) – ano.
  • Galaxie -  od KAL RGB po KAL-OBJEKTa POZADí (tzn. grunt) – ano.
  • Hvězdokupy -  od KAL RGB po KAL-OBJEKTaPOZADí (tzn. grunt) – ano, změna pouze u SSI.LCOCURab, nulové hodnoty.
  • Halfa ( černobíle)  -  od KAL RGB a převodu na ČB po KAL-OBJEKTaPOZADí (tzn. grunt) – ano, změna pouze u SSI.LCOCURab, nulové hodnoty.

Dále se už liší pouze sloučením KAL-OBJEKT a KAL-POZADÍ , buď vrstvou nebo štětcem na OBJEKT – vše je dané obrázkem a praxí používáním. Pokračování po OBJEKTU je už individuální  -  záleží na autoru, kam až svoji představivost povede. Všechny akce jsou klasického typu práce v Adobe Photoshop, pracuje se s nimi jen v jiné podobě nástrojem - Nástroj Štětec / BrushTool. Zpracování se odehrává částečně i v Lab prostoru - výběr byl udělán z desítek nejrůznějších kombinací s konečným efektem – velmi nízký šum a zvýraznění objektu. Lab prostor se mi líbil pro svoje dělení kanálů :

  • Lightness – světlost
  • a            – barva purpurová/zelená
  • b            – barva modrá/žlutá

.

Historie - Postupuji akcemi  v různých možnostech a kombinacích vzorkování. Porovnávám a hledám konečnou podobu obrázku… Celá směs akcí probíhá v jednom dokumentu ve více vrstvách a maskách. Každá akce se ukládá jako celek v historii, potřebujete-li se pak vrátit a něco upravit – není problém.

Uložit, uložit jako – Při ukládání doporučuji uložit kalibraci bílé a černé na samostatný dokument. Dá nejvíce práce a škoda, když se ztratí.  Ve finále uložíte důležité vrstvy  a na bedra disku naskočí dokument o hodnotě kolem 1,0 GB, nechávám v PC dokument nějakou chvíli v 16bitech, co kdyby… časem zmenším objem na 8bitů…

Zkuste si akce – na poprvé to bude těžké, chce to parkrát zkusit – možností je opravdu spousta. Pokud se Vám líbit nebudou, lehce se vymažou

Ukázky ze zpracování najdete na  zpracování astrofotografie v obraze.

.